Zo bio dat klanten hun eigen verpakking meebrengen

De vrolijke letters op de etalage, met de hand geschreven, de vele fietsen op de stoep. Je ziet het meteen, dit is een ‘andere’ winkel. “Zonder Meer” is dan ook een bio-ecozaak, met als duidelijke boodschap: hier wordt niets in plastic verpakkingen aan de man gebracht.

Ik doe mijn ding omdat ik erin geloof

Twee jaar geleden heeft Johan Moreels de stap gezet. “Ik was 47 jaar, had 25 jaar lang gewerkt in de bijzondere jeugdzorg, het was tijd voor iets anders”.

“Eigenlijk was de stap naar deze zaak gewoon logisch. We hebben als gezin duurzaamheid altijd hoog in ons vaandel gedragen. Sinds 10 jaar zijn we volledig overgeschakeld op biologische en vegetarische voeding.”

Kortrijk vond Johan een geschikte locatie om een biowinkel op te starten. “Eerst en vooral ben ik een geboren en getogen Kortrijkzaan”, zegt hij. “Bovendien is het een voldoende grote stad, waar ook de behoefte aan een dergelijke zaak bestond.”

“Ik heb me deze overstap nog geen moment beklaagd.“

Met de fiets

“Het is ook niet zo ver van mijn woonplaats. Ik woon in Menen en voor mijn vroegere job moest ik elke dag naar Gent. Nu kom ik met de elektrische fiets naar Kortrijk. Een half uurtje, dat valt best mee.”

“Eigenlijk heb ik niet zoveel publiciteit gemaakt voor mijn zaak. De meeste mensen vonden vlot de weg, ze vonden het leuk een winkel met een andere kijk te vinden in hun stad. Het is trouwens ook zo dat er ook heel wat klanten komen van buiten Kortrijk, van Izegem of Deerlijk bijvoorbeeld.”

Eigen verpakking

“Er is hier in Kortrijk ook een Bioplanet. Je kan onze producten best vergelijken met wat zij verkopen. Alleen maken zij wel gebruik van plastic verpakking, ik niet. Ik beschouw hen dan ook niet als een echte concurrent. Ik bied mijn klanten wel de mogelijkheid aan om zakjes en doosjes uit de winkel te kopen, maar ik ben erg blij dat de mensen de stap hebben gezet om hun eigen verpakking mee te brengen. De meeste klanten hebben hun eigen potjes, flesjes of doosjes mee, ik hoef hen dat in feite niet meer te vragen.”

Tips van de klanten

“Het prettige is dat ik heel vaak tips van de klanten krijg. Zou je dit of dat niet eens proberen?, vragen ze. En eerlijk gezegd, de mensen zien heel vaak producten die interessant zijn om te proberen.”

Winkel bewust in je buurt

Een babbeltje bij de bakker, een extra sneetje charcuterie en een knipoog bij de slager ... bij de buurtwinkel binnenstappen loont. En je doet er niet alleen jezelf een plezier mee: betaal je met je Sodexo Card®, dan schenken wij automatisch 2 cent aan de Voedselbanken.

Lees de andere verhalen

  • Een dagelijkse afspraak over een lekker kopje koffie

    “Dit is onze vaste stek”, zegt Mia Van Paemelen. “We spreken hier elke morgen af. We hebben hier een gezellige zaak gevonden, met een mooi interieur.” “En natuurlijk is de koffie van prima kwaliteit”, voegt Hubert Amondou toe. “Ook de bediening is uitstekend. Echt vriendelijke mensen.”

    Lees meer
  • Een kleinschalige buurtsuper die nog tijd vrijmaakt voor haar klanten

    Als we ons naar de AD Delhaize in Heist-Goor begeven, komen we terecht in wat vijand nummer één is van elke winkelier. Wegenwerken. Maar het valt mee. Mits een kleine lus, die bovendien heel goed bewegwijzerd is naar de Delhaize, kunnen we ons foutloos parkeren op de ruime parking die de al even ruime winkel omringt.

    Lees meer
  • Een voorkeur voor de buurtsuper om de hoek

    Ik woon in de buurt, op wandelafstand. Je hebt hier een ruime keuze en ik weet alles staan, ik moet nooit iets zoeken. Het is ook ...

    Lees meer