Een kleinschalige buurtsuper die nog tijd vrijmaakt voor haar klanten

Als we ons naar de AD Delhaize in Heist-Goor begeven, komen we terecht in wat vijand nummer één is van elke winkelier. Wegenwerken. Maar het valt mee. Mits een kleine lus, die bovendien heel goed bewegwijzerd is naar de Delhaize, kunnen we ons foutloos parkeren op de ruime parking die de al even ruime winkel omringt.

“Nee, ik ben niet de uitbater van de zaak”, zegt Ann Teurfs. “Wel administratief bediende. Laten we zeggen dat ik de rechterhand ben van de zaakvoerder Eric Schroyens. Eigenlijk heeft hij drie rechterhanden. Wat de administratie betreft ben ik dat, op de werkvloer zijn er nog twee mensen die voor de goede gang van zaken in de winkel zorgen.”

Tweede job

Voor de 45-jarige Ann is dit pas haar tweede job. “Ik was eerst werkzaam in een firma in Put die gespecialiseerd was in allerhande spaarwedstrijden”, zegt ze. “Daar stond ik in voor de inbreng van data. Het was een halftijdse job. Toen iemand mij in 1997 voorstelde om te gaan werken in de AD Delhaize in ’t Goor (een gehucht van Heist-Op-den-Berg in de Zuiderkempen) ben ik daar op ingegaan. Een voltijdse baan. En zie, ruim 20 jaar later ben ik hier nog steeds.”

“Mijn job bestaat erin de boekhouding te verzorgen en ik beheer ook het personeelsbestand. Heel af en toe, als het erg heel druk is, steek ik ook een handje toe in de winkel.”

Kleinschalig

In Heist-Op-den-Berg heb je de ‘traditionele’ grootwarenhuizen. “Ik vind het leuk om in een kleinschaliger winkel te werken”, zegt Ann Teurfs. “Je hebt hier meer contact met de klanten dan in een grote Carrefour of Colruyt. De mensen nemen meer eens de tijd voor een praatje. Natuurlijk wordt er ook wel eens geklaagd. Zoals momenteel voor de wegenwerken. Ikzelf heb daar weinig of geen last van, maar als de kassiersters voor de tiende keer te horen krijgen hoe vervelend die omleiding wel is, tja, dan wordt dat soms wel eens vervelend.”

Wegenwerken

Wegenwerken zijn meestal erg nefast voor het verkoopcijfer. “Dat klopt”, beaamt Ann. “Maar wat er momenteel bezig is, duurt maar een goede week en dan heb je daar niet zoveel last van. Er zijn hier een tijdje geleden wel grotere wegenwerken geweest, die ook veel langer hebben geduurd en dan gaat je verkoopcijfer uiteraard wel kelderen.”

“Maar al bij al mogen wij niet mopperen over de verkoop. Dat gaat een beetje op en af, zoals overal zeker, maar we hebben een trouw cliënteel.”

Modernisering

De meeste Delhaizewinkels krijgen regelmatig een facelift. “Dat gebeurde hier ook”, zegt Ann. “Zes jaar geleden werd de winkel grondig heringericht, vergroot ook. Zodat het een moderne zaak werd. Maar je staat er verstomd van hoe snel alles evolueert.  Eigenlijk zijn we vandaag geen echt moderne winkel meer. En nee, voor zover ik weet staan er geen nieuwe verbouwingswerken gepland.”

“Wel werd er een externe beenhouwerij, uiteraard een partner van Delhaize, in de zaak geïmplementeerd. Maar die valt buiten mijn administratie.”

Middelgrote KMO

De AD Delhaize stelt 27 personeelsleden te werk. “Dat zijn allemaal mensen die in vast dienstverband bij ons werken, de beenhouwerij tel ik daar niet bij. Dat is toch een middelgrote KMO. Reken daar ook nog maar de jobstudenten, die in de vakanties aan de slag gaan, bij.”

“Ik vind mijn job leuk, omdat die meestal afwisselend is”, voegt ze eraan toe. “Ook de werkuren, van 8 tot 5, vallen mee.”

“Ik denk ook niet dat ik vlug zou overstappen naar een grotere zaak. Misschien in een bepaalde regio. Maar nu werk ik vlakbij waar ik woon.”

Familiezaak

“Eigenlijk is deze winkel, die in ’95 door de familie Schroyen als zelfstandige franchisehouders werd opgestart, een familiezaak. Vader Schroyen is overleden en daarna nam een van zijn zonen, Koen, de zaak over. Hij is kort daarop verongelukt en sindsdien is zijn broer Eric de zaakvoerder. Maar het is nog steeds de vrouw van de ‘oude baas’ die de winkel komt openen en sluiten. Ze woont hier in de buurt. Ze is 82 jaar. Zolang ze dat blijft doen is het goed, komt er geen verandering.”

Winkel bewust in je buurt

Een babbeltje bij de bakker, een extra sneetje charcuterie en een knipoog bij de slager ... bij de buurtwinkel binnenstappen loont. En je doet er niet alleen jezelf een plezier mee: betaal je met je Sodexo Card, dan schenken wij automatisch 2 cent aan de Voedselbanken.

Lees de andere verhalen

  • Een dagelijkse afspraak over een lekker kopje koffie

    “Dit is onze vaste stek”, zegt Mia Van Paemelen. “We spreken hier elke morgen af. We hebben hier een gezellige zaak gevonden, met een mooi interieur.” “En natuurlijk is de koffie van prima kwaliteit”, voegt Hubert Amondou toe. “Ook de bediening is uitstekend. Echt vriendelijke mensen.”

    Lees meer
  • Zo bio dat klanten hun eigen verpakking meebrengen

    De vrolijke letters op de etalage, met de hand geschreven, de vele fietsen op de stoep. Je ziet het meteen, dit is een ‘andere’ winkel.

    Lees meer
  • Een voorkeur voor de buurtsuper om de hoek

    Ik woon in de buurt, op wandelafstand. Je hebt hier een ruime keuze en ik weet alles staan, ik moet nooit iets zoeken. Het is ook ...

    Lees meer